ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ نقاشی آبستره یا انتزاعی، هنری است که سعی در نمایش واقعیت به طور دقیق ندارد، بلکه از اشکال، رنگ ها، خطوط و فرمها برای بیان مقصود خود استفاده میکند. همچنین در این هنر به زیبایی بصری توجه ویژهای میشود به گونهای که ممکن است یک اثر فاقد معنا یا مفهوم خاصی باشد، اما انتخاب خطوط و رنگها به شکلی بوده که برای مخاطب چشم نواز و دلنشین است.
در نمایشگاه آثار نقاشی هنرجویان ندا عظیمی با عنوان «خزعبلات» که این روزها در نگارخانه آسمان برپاست و تا ۳۰ بهمن ۱۴۰۳، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ ادامه دارد، آثاری به سبک آبستره دیوار نگارخانه را مزین کرده است. تعدادی از این آثار، اشکالی هستند که به صورت ساده و بدون پرداختن به جزئیات رسم و درواقع تصاویر تا حد امکان ساده سازی شدهاند. گروهی دیگر نیز اشکال و فرمهایی هستند که در جهان واقعی مرجعی ندارند و نمیتوان به چیزی تشبیه کرد؛ بنابراین به بینندگان این آزادی را میدهند تا در دنیای خود به جست وجوی تفسیر این آثار بپردازند.
ندا عظیمی، مدرس نقاشی و برگزارکننده این نمایشگاه، با اشاره به اینکه بیست اثر نقاشی در نمایشگاه «خزعبلات» وجود دارد که حاصل شش ماه تلاش هنرجویان است، گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی هنر آبستره است که در فضای مجازی و بسیاری از جاهای دیگر بسیار سخیف بیان میشود، درصورتی که هنر آبستره یک پیشینه بسیار قوی دارد.
به اعتقاد او، محتواهایی که تاکنون با هوش مصنوعی تولید شده چندان سطح بالایی نداشته است و در این باره بیان کرد: از آن گذشته هیچ چیز نمیتواند با احساسات انسان رقابت کند و جای آن را بگیرد. همان طور که اکنون رباتهایی شبیه به انسان ساختهاند، اما فاقد احساسات انسانی است. نقاشی آبستره در واقع با امور انضمامی، زمان، مکان و موضوع بیگانه است. ایدهای که برگرفته از ذهن هنرمند، دغدغه و برخاسته از زندگی زیسته او نباشد، امری خارجی و وارداتی محسوب میشود.
عظیمی که از سال ۱۳۷۷ مشغول تدریس نقاشی است، بازار کار این هنر را بسته به نوع و سطح کار ارائهشده توسط هنرمند دانست و افزود: تغییراتی که در اجتماع وجود دارد، همیشه بر روی هنر تأثیر میگذارد. وضعیت هنر نقاشی در مشهد روز بهروز بهتر میشود. این شهر بهنسبت سایر شهرستانها هنرمندان بسیار خوبی دارد و سطح کارها بالاست؛ زیرا بیشتر هنرمندان در شهرستانها نمیمانند و همه به مشهد میآیند.
بسیاری از آنها نیز در همین شهر ماندهاند و با مشکلاتی که وجود دارد، دست وپنجه نرم میکنند. متأسفانه در چند سال اخیر نگارخانه هایی چون «فرزاد»، «دیگری» و «رادین» تعطیل شدهاند و نسبتبه جمعیت و ظرفیت شهر مشهد، تعداد نگارخانهها بسیار کم است.
بهار آجودان قرائی یکی از هنرجویان ندا عظیمی و از شرکت کنندگان این نمایشگاه درباره اثر خود بیان کرد: این کار برگرفته از سبک آبستره است که یک سبک انتزاعی محسوب میشود.
زمانی که هنرمندان تصمیم میگیرند موضوع را از کار خود حذف کنند، به کار انتزاعی روی میآورند. این کار برگرفته از عناصر بصری مانند خط، رنگ، شکل، بافت، روشنی و تیرگی و همچنین برگرفته از کیفیت بصری مثل کنتراست، توازن و تناسب است. این نکتهها با استفاده از رنگ آکرلیک در اثر من نیز استفاده شده است.
وی اهمیت این کار را در به وجودآوردن یک کیفیت متناسب با استفاده از عناصر بصری بیان کرد و ادامه داد: من با جابه جاکردن این عناصر در کنار یکدیگر، تغییر شکلها و ایجاد تیرگی و روشنی در کنار یکدیگر، به یک ترکیب بندی رسیدم تا بتواند در چشم، یک حس زیبایی داشته باشد.